Förstå SEO på två minuter.

SEO eller Search Engine Optimization (Sökmotoroptimering) är precis som det låter. Optimering för sökmotorn. Sökmotorer (ex: Google, Yahoo och Bing) samlar resultat från internet och presenterar det som en lista för dig. Sorteringen av innehållet är baserat på olika faktorer där det slutgiltiga målet för sökmotorn är att ge dig som sökaren rätt sökresultat baserat på det sökord du använt.

Detta betyder kort och gott att SEO-byråer som Boostr ska få sökmotorn att förstå att din webbplats är rätt för sökaren, detta sker både on-page och off-page.

Vilka faktorer påverkar rankingen?

Vad exakt som sökmotorn kollar på när rankingen sker är det ingen som egentligen vet. Google använder komplexa algoritmer för att matcha sökfrågan med resultaten. Det vi vet att vi kan påverka brukar delas upp i två kategorier: on-page och off-page.

SEO-optimering on-page

Enkelt förklarat är optimering on-page det du har på din hemsida och hur sökmotorn läser av informationen. Alltså om ditt innehåll är relevant gentemot sökningen, hur hemsidan är uppbyggd (kodmässigt och användarvänligt) och hur besökaren använder sig av hemsidan.

SEO-optimering off-page

När vi pratar om optimering off-page handlar det istället om hur din hemsida behandlas av andra digitala plattformar. Det kan vara andra hemsidor, sociala medier eller bloggar. Google kollar på hur trovärdig källan är och vad den har för relevans till din hemsida. Detta är även kallat länkstrategi.

Vår arbetsprocess för en SEO-optimerad webbplats

1. Identifiera nyckelord och syfte

Vår process börjar med att identifiera relevanta sökord och fraser som används av målgruppen, detta sker i det som vi på Boostr kallar för förstudie och analys. Sökorden kan vara sådana som du redan rankar på, men vill göra en förbättring av. Eller sökord som du inte rankar på, men behöver för att träffa rätt målgrupp.

I samband med framtagningen av sökorden identifierar vi även syftet med din webbplats. Vad vill du att besökaren ska göra när hen nått din webbplats? Sökmotorerna kategoriserar varje sökord baserat på sökarnas tidigare avsikter, vi fokuserar på dessa fyra avsikter:

2. Nulägesanalys: konkurrenter, uppbyggnad och backlinks

Parallellt med att hitta sökorden tittar vi på era konkurrenter och er nuvarande webbplats uppbyggnad. I verkligheten har du säkert koll på dina största konkurrenter, men på nätet kan det vara annorlunda. Detsamma gäller uppbyggnaden av din webbplats. Kanske är det så att din webbplats byggdes för att informera om dina tjänster, men du vill att de ska köpa produkter. Syftet har förändrats och därmed måste innehållet också göra det.

Vi kollar även på hur många och vilka webbplatser som länkar till din webbplats. Dessa kallas för backlinks och är viktiga för din sökmotoroptimering. Backlinks är en av faktorerna som visar sökmotorerna att din webbplats är viktig och relevant för det nyckelord som ni vill ranka på. Vad det gäller länkar så vill man ha trovärdiga och relevanta länkar till sin webbplats, något som vi naturligtvis tar ansvar för.

3. Optimering av din webbplats

När sökorden är satta och vi har en analys att utgå från är det dags för själva optimeringen. I vårt SEO-avtal ingår bland annat optimering av webbplatsens innehåll så som rubriker, bilder och texter. Vi sätter även upp en länkstrategi där vi samlar trovärdiga webbplatser som inom samma område som din webbplats. Kort och gott ska innehållet på din webbplats matcha sökordet och sökintentionen. Vi sätter även upp en länkstrategi där vi samlar trovärdiga webbplatser inom samma område som din webbplats, så att den får bra backlinks.

Optimeringen av innehållet kommer ske månadsvis eftersom algoritmer och konkurrenters beteende ständigt förändras. 

Långsiktiga mål

Det är viktigt att notera att SEO är en långsiktig strategi och att det inte finns några genvägar eller snabba fixar för att förbättra din ranking på sökmotorer. Vår målsättning är att en god genomförd SEO-strategi ska leda till en ökad trafik, fler konverteringar och bättre försäljning för dig och ditt företag. 

Den här artikeln är framtagen med hjälp av AI (Chat GPT). Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med AI-genererat innehåll.