Balansen mellan AI och mänsklig kunskap
Vad är egentligen AI? AI, eller artificiell intelligens, är teknologier och system som kan efterlikna mänskligt tänkande och lärande. Det handlar om datorer som kan analysera stora mängder data, se […]
Lokal SEO är precis som det låter, sökmotoroptimering för en webbplats som vill synas lokalt fysiskt.
Lokal SEO är en teknik för sökmotoroptimering som syftar till att förbättra en webbplats synlighet för lokala sökningar, exempelvis SEO-byrå Jönköping eller där Google identifierar alla man förmodligen söker något i sin geografiska närhet. Metoden går ut på att använda specifika nyckelord och optimering av företagets närvaro på lokala listing- och karta-baserade webbplatser såsom exempelvis Google Maps eller Google Business Profile. Företags- och kartträffarna du ibland ser i sökresultatet kommer från Google maps och Google Business Profile.
Målet med lokal SEO är att göra det lättare för googlare att hitta ditt företag när de söker efter produkter eller tjänster i närheten av sin nuvarande plats.
Google Business Profile är en gratistjänst från Google, ett verktyg låter företag skapa och hantera sin onlinenärvaro på Google, både i sökresultaten och på Google Maps. Tjänsten tillåter oss att lägga till information om ert företag, exempelvis adress, öppettider, bilder och recensioner. Genom att använda Google Business Profile kan du öka din synlighet på Google, förbättra din lokala SEO och få möjlighet att kontrollera och förbättra sitt varumärke.
Fördelarna med att nyttja Google Business Profile är många, nedan följer några:
Sammantaget kan Google Business Profile hjälpa din verksamhet att öka sin online närvaro och förbättra dess synlighet och prestanda för lokala sökningar.
Enligt oss är svaret JA. Recensioner på Google My Business är en del som kan påverka ditt SEO-resultat. Recensioner visar potentiella kunder att din verksamhet är användbar och pålitlig. Dessutom hjälper det till att öka tilliten till ditt varumärke. Positiva recensioner kan också leda till att klicken på just ditt företag ökar i sökresultaten och på Google Maps, vilket i sin tur kan bidra till att öka din synlighet och rangordning på Google.
Det är viktigt att notera att kvaliteten på recensionerna är viktigare än mängden. Enstaka, relevanta och genuint positiva recensioner har större påverkan på SEO-resultatet än många irrelevanta eller recensioner.
Så, i allmänhet är det en bra idé att uppmuntra era kunder att lämna recensioner på Google Business Profile, särskilt om de är positiva och relevanta för din verksamhet.
Vad är egentligen AI? AI, eller artificiell intelligens, är teknologier och system som kan efterlikna mänskligt tänkande och lärande. Det handlar om datorer som kan analysera stora mängder data, se […]
Vad betyder AEO? AEO står för Answer Engine Optimization. Det handlar om att anpassa ditt innehåll så att det blir lätt för svarsmotorer – till exempel Google Assistant, ChatGPT, Siri […]
Trots AI-boomen visar en ny studie att Google fortfarande dominerar sökbeteendet – med 373 gånger fler sökningar än ChatGPT. SEO står sig starkt och fortsätter vara avgörande för digital synlighet.