
Vad är SEO och vad är SEM?
SEO, som står för ”Search Engine Optimization” är ett arbetssätt för att förbättra en webbplats organiska rankning i sökmotorer, så som Google, Bing och Yahoo.
SEM, som står för ”Search Engine Marketing”, är istället en marknadsföringsstrategi för sökmotorer som Google, Bing och Yahoo där du använder betalda annonser för att få mer trafik till er webbplats. Ett exempel på verktyg för detta är Google Ads.
Vilket ger bäst resultat?
Det beror på vilken typ av resultat du är ute efter. SEM ger snabba resultat, medan SEO är den långsiktiga lösningen för att få trafik till din webbplats och bevara denna trafik över tid. Så beroende på vad du är ute efter finns det fördelar och nackdelar med dem båda.
Vilka fördelar finns det med SEO?
SEO är ”gratis”, du behöver alltså inte lägga några extra kostnader för att ditt innehåll ska synas bland sökresultaten. Allt som krävs är en SEO-optimerad webbplats.
Vilka nackdelar finns det med SEO?
Nackdelen med SEO är att det kräver tålamod och ständigt arbete med optimering av din webbplats för att nå din målgrupp. Det är viktigt att ha ett långsiktigt mål på 6-12 månader, och se helheten istället för detaljerna. Det kan också vara svårt att få besökarna till exakta landningssidor på din webb.
Vilka fördelar finns det med SEM?
Genom att jobba med betalda sökannonser kan du enklare styra besökaren till exakta sidor som du vill att hen ska besöka. Med Google Ads kan du även se till att annonsen syns på andra plattformar som Google hanterar, så som YouTube och Gmail.
Vilka nackdelar finns det med SEM?
Det kostar pengar. Varje sökresultat du vill ska synas skapar en annonskostnad. Vad den annonskostnaden är beror på sökord och konkurrens, men kan ligga på allt från 10 kr/dag till 1 000 kr/dag.
Det är även svårare att administrera om du vill att dina annonser ska synas i alla sökmotorer. När du SEO-optimerar en webbplats syns den i samtliga sökmotorer utan att du behöver göra någon större handpåläggning. Men vill du annonsera behöver du använda flera verktyg om du vill att dina annonser ska synas. Vill du till exempel att dina annonser ska synas både på Google och Bing, så krävs det att du är inne i både Google Ads och Microsoft Advertising.
Det ena utesluter inte det andra.
Vi rekommenderar istället att du använder båda sätten:
- SEM: betalda sökresultat för att driva trafik till specifika landningssidor.
- SEO: organiska sökresultat för att förstärka trovärdigheten hos ditt varumärke.
Oavsett vad du vill använda och vad ditt mål är så kan vi hjälpa dig nå dit. Vi anser att det viktigaste är att du är relevant till kundens sökningar.
Vill ni veta mer om SEM?
Den här artikeln är framtagen med hjälp av AI (Chat GPT). Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med AI-genererat innehåll.