Balansen mellan AI och mänsklig kunskap
Vad är egentligen AI? AI, eller artificiell intelligens, är teknologier och system som kan efterlikna mänskligt tänkande och lärande. Det handlar om datorer som kan analysera stora mängder data, se […]
Vårt synsätt när det kommer till SEO eller sökmotoroptimering, är att det inte finns några genvägar. Det är aktuellt månad efter månad, år efter år. Anledningen är enkel, kunders beteende ändras och så gör även Googles algoritmer.
En förstudie och en analys av konkurrenter, webbplats, teknik, nuläge och sökordsförslag skapas i denna fas. Vi skapar detta arbete som en grund för hela er synlighet på Google. Dessutom anpassas detta till er målgrupps geografi för att öka synligheten för din lokala SEO.
Vi sätter upp tydligt definierade mål med vårt SEO-arbete, målen ska vara tydligt mätbara, realistiska och gärna ha så nära relation som möjligt till er affär. När vi har dessa nyckeltal och önskemål sätter vi samman en SEO-strategi för hur vi ska nå målen tillsammans.
Arbetet kommer inte att stå stilla, utan planerade och transparenta aktiviteter kommer att ske på eller runt er webbplats varje månad där fokus på bättre resultat och måluppfyllnad är prioritet. Utöver arbetet med er webbplats hanterar vi naturligtvis delar som exempelvis Google My Business och annonsering som en stöttning till er SEO.
I samband med att webbplatsen ständigt analyseras behövs också förbättringar. Vi tar därför fram åtgärdsförslag som är anpassade för ert företag och webbplatsen. Åtgärdsförslagen presenteras tillsammans med den rapport som utgår varje månad. SEO-rapporten, som finns via en digital portal, innehåller statistik och nyckeltal, men även viktiga insikter om framtiden.
Samtliga kanaler har olika syften, Googles primära syfte är att indexera webbplatser och skapa relevanta sökresultat till en person som faktiskt söker efter något. som SEO-byrå arbetar Boostr med sökmotoroptimering av just den anledningen. I vår mening är det den absolut mest effektiva kanalen att nå aktivt sökanden inom, det vill säga potentiella kunder är redan längre i sin beslutsprocess och aktivt har tagit ett val att söka information om någonting. Ett strategiskt utformat SEO-arbete är därför både effektivt och långsiktigt, för alla vill väl nå sina kunder på relevanta sökresultat och därigenom göra fler affärer och driva mer rätt trafik till sin webbplats? Börja redan idag med att göra en förstudie för SEO redan nu.
I dagens digitala värld är ditt företag synligt på nätet, oavsett om ni vill det eller inte. Genom att arbeta aktivt med er digitala närvaro med en SEO-Byrå tar ni kontrollen över hur ert företag syns, och kan få fler kunder att hitta till er genom att vara högt upp i sökresultaten på relevanta sökningar.
En ytterligare positiv aspekt är att ni som företag bäddar för framtiden, den yngre generationen nyttjar digitala medier i en väldigt stor utsträckning. Etablera redan nu en kontakt med dem för att kunna öka din försäljning i framtiden.
Om du som person ska köpa något, oavsett om det är en produkt eller en tjänst, så kommer du söka efter information. Broschyrer, tidningsannonser och branschorganisationens webbplats i alla ära, men sökmotorer är den absolut vanligaste platsen där folk hittar sin information. Det är där, på relevanta sökfraser, som ni som företag vill synas. Jämfört med sociala medier, så är besökare från sökmotorer mycket närmare köpbeslutet.
Om inte ditt företag är synligt i sökresultaten, så är det dina konkurrenter som kommer att få kunderna. Det kan låta hårt, men i praktiken är det så.
Lokala sökningar är en stor del av Google. Mer än hälften av alla sökningar är på ett eller annat sätt lokala. Syns där din marknad vill att ni ska synas.
Det finns en mängd olika aspekter som påverkar er SEO både positivt men också negativt. Därför kan det vara viktigt att känna till vilka de vanligaste benämningarna är inom SEO – sökmotoroptimering är. Vi ska enkelt förklara dessa nedtill.
Med on-page optimering talar vi om arbetsmetoder som sker på er webbplats för att vi ska kunna synas bättre i sökresultaten på Google. Detta är delvis saker som egentligen vem som helst kan utföra och man behöver faktiskt inte vara särskilt teknisk. En del som anses vara standard är att lära Google att rangordna det som går från viktigt till mindre viktigt på webbplatsen. Här följer därför en del saker som kan vara viktigt för dig att tänka på när ni arbetar med innehållet på din webbplats.
Kommande punkter beskriver hur ni själva kan arbeta med on-page optimering och därigenom öka sin synlighet. Naturligtvis är inte detta en ”quickfix” utan krävs att man ständigt har koll på förändringar som sker och hur konkurrenter agerar på marknaden för att ligga i framkant.
Att arbeta med SEO – sökmotoroptimering off-page handlar primärt om att få värdefulla ingångar eller länkar från andra webbplatser. Google anser att en länkning eller rekommendation från en annan webbplats är relevant och värdefullt. Därför stiger er webbplats på angivna sökord i sökresultaten. Nedan beskriver vi några värdefulla saker som man kan ta med sig kring off-page.
Det finns många fördelar med att ha landningssidor till webbplatsen som har ett tydligt syfte – konvertera besökaren till den större webbplatsen. Anledningen till att det anses vara effektivt är att ni som företag kan helt plötsligt vara spetsig i ditt erbjudande och inte behöva visa alla dina tjänster eller produkter direkt.
För att lyckas bäst med landningssidor ska ni kombinera era kunskaper med både on-page och off-page. Där ska ni både se till innehållet och dess relevans, men ni kommer också behöva länkar som får den att lyfta ordentligt.
SEO- sökmotoroptimering är en förkortning för Search Engine Optimization. Den enkla förklaringen är att det handlar om att optimera en webbplats så att den syns när någon söker efter en speciell produkt, tjänst eller svar på en fråga. Primärt när man talar om SEO – sökmotoroptimering är det Google sökmotor man syftar till.
Lokal SEO är en teknik för SEO – sökmotoroptimering som syftar till att förbättra en webbplats synlighet för lokala sökningar, exempelvis SEO-byrå.
Att arbeta med on-page SEO är ett arbete för att optimera innehållet på en sida, både texter som man skriver men även i den kod som webbplatsen är uppbyggd på. Anledningen till att det ska göras är för att webbplatsen ska vara enkel att hitta i sökresultaten för Google och andra sökmotorer. Många av On-page delarna kan man göra själva, däremot kan det behövas guidning i hur man ska gå tillväga.
Off-page SEO är allt du gör utanför din webbplats som gynnar din webbplats att prestera bättre i sökresultaten. Den absolut viktigaste delen i Off-page SEO är länkar, detta handlar om att ha så många kvalitativa länkar som möjligt från andra domäner och webbplatser.
En metabeskrivning är en kortare text som beskriver för sökmotorerna och besökarna vad den aktuella sidan innehåller. Man vill vara transparent med vad sidans innehåll är och göra det enkelt för den som aktivt söker efter något.
Metatitel är rubriken på ditt sökresultat på Google. Du kan justera dessa själv och anpassa det till innehållet på sidan. Syftet är att skapa intresse, vara tydlig och delge information. Ett vanligt ”plug-in” är exempelvis Yoast som kan hjälpa till med detta.
Den är viktig, inte bara för SEO-arbetets skull utan också för besökaren. Det finns många alternativ till att få en snabbare webbplats. Därför är det alltid bra att kontrollera med hjälp av en webbutvecklare hos Boostr vart problemet finns.
Google My Business Profile är en gratistjänst från Google. Detta verktyg låter företag skapa och hantera sin online närvaro på Google, inklusive i sökresultaten och på Google Maps.
Vad är egentligen AI? AI, eller artificiell intelligens, är teknologier och system som kan efterlikna mänskligt tänkande och lärande. Det handlar om datorer som kan analysera stora mängder data, se […]
Vad betyder AEO? AEO står för Answer Engine Optimization. Det handlar om att anpassa ditt innehåll så att det blir lätt för svarsmotorer – till exempel Google Assistant, ChatGPT, Siri […]
Trots AI-boomen visar en ny studie att Google fortfarande dominerar sökbeteendet – med 373 gånger fler sökningar än ChatGPT. SEO står sig starkt och fortsätter vara avgörande för digital synlighet.